Aduc studiile de piaţă ceva în plus?


hotieAm ezitat destul de mult înainte să scriu aceste rânduri, dar în cele din urmă totuşi am făcut-o; nu voi da mai jos numele nici unei firme de studii sau sondaje, iar aspectele la care mă voi referi au legătură strict cu zona Clujului, unde ştiu foarte bine ce se întâmplă; poate prea bine. Nu e deloc exclus ca practicile la care mă voi referi mai jos să fie prezente şi în alte regiuni ale ţării, însă, cum nu pot proba asta, nu voi face generalizări hazardate.

Există o multitudine de firme din cele mai diverse domenii care apelează la serviciile firmelor de sondaje şi studii de piaţă. Iar dacă lucrurile ar decurge normal, întrebarea din titlu nu şi-ar avea rostul, iar firmele ar avea într-adevăr de câştigat de pe urma acestor studii. Producători de sucuri (PepsiCo) sau de băuturi alcoolice (Heineken, Ursus, Bergenbier), producătorii de ţigări (British American Tobacco, JTI sau Philip Morris), companii de telefonie mobilă (Vodafone, Cosmote, Orange), bănci, companii de asigurări, de cablu, firme din o mulţime de alte domenii apelează la serviciile firmelor de sondaje şi studii de piaţă. Iar pentru studiile pe care le comandă, mai dau şi o căruţă de bani.

Bun, nu o să le plâng eu de milă acestor companii, dacă dau acei bani înseamnă că au de unde să îi dea. Doar că îi dau cu un scop, vor să primească nişte informaţii, care să îi ghideze în ceea ce vor face pe viitor. Pe de altă parte, firmele de sondaje şi studii de piaţă au renunţat la verificările efectuate pe teren, în principal din raţiuni financiare. Ceea ce înseamnă că pentru un operator de interviu (pentru cei neavizaţi, acesta e omul care aplică chestionare) înclinat spre fraudă, e mult mai uşor să fure. Da, vor fi verificaţi respondenţii lui, dar numai telefonic, iar o astfel de verificare e destul de sumară. Astfel, el îşi sună gaşca de prieteni (sau le trimite mesaje), le spune fiecăruia cum îl cheamă, ce adresă are (de multe ori numele şi adresa nu sunt cele reale), vârsta şi cam ce a fost întrebat de către cel care i-a aplicat acel chestionar.

Sună puţin plauzibil? Nu e, am văzut situaţii în care unei persoane nefumătoare i s-au „aplicat” două chestionare, iar într-o situaţie apărea ca fumătoare de Pall Mall, în cealaltă de Dunhill; două identităţi diferite, două adrese diferite, chestionarul bineînţeles că nu i-a fost aplicat, el a fost completat de operatorul de interviu fix cum a avut el chef. Mesaje de genul „Salut, iti scriu ca să îţi spun despre chestionarul pe care ţi l-am aplicat. Ai X ani, te numeşti Y, nu ai copii, ai venitul lunar peste 1500 de lei, consumi produsul cutare. Ţi s-a aplicat un chestionar pe laptop despre produsul cutare, a durat cam 45 de minute, ai primit cadou o pungă de cafea.” sunt cu sutele pe telefoane, dacă nu cu miile, şi asta doar în ultimele luni şi doar în judeţul Cluj. Ce se întâmplă în alte judeţe nu ştiu, dar ce se întâmplă în curtea mea, mai ales că e vorba de domeniul meu, ştiu.

Cum pot acele date fabricate să îi ajute pe cei la care ajung, nu am nici cea mai vagă idee, pentru că ele nu se bazează nicidecum pe ceva real. Şi poate că nu ar fi o idee rea ca beneficiarii acelor studii să angajeze pe altcineva pentru a verifica halul în care lucrează operatorii de interviu ai unor firme de sondaje şi studii de piaţă. Pentru că, la felul în care sunt inventaţii în prezent respondenţii (falsificând nume, adresă, vârstă şi multe altele pe lângă acestea), datele pe care le primesc nu au nici o valoare.

Nu vreau să sune a reclamă, pentru că nu e, mai ales că de firma de care voi spune ceva în continuare m-am despărţit nu tocmai amical. Dar chiar şi aşa, trebuie să admit că Eurodata Management (şi am înţeles că nu doar ei, dar eu doar despre ei ştiu) a pus la punct un sistem care permite o verificare mult mai bună decât în cazul altor firme. Concret, în cazul lor e vorba de laptopuri dotate cu GPS, astfel că pot şti exact unde se află operatorul de interviu, iar interviurile în sine sunt înregistrate. Nu zic că soluţia lor este perfectă, cu siguranţă mici derapaje apar şi la ei din partea unor operatori, însă la fel de sigur e că acestea sunt mult mai mici decât în alte cazuri.

Acest articol a fost publicat în d-ale mele, Uncategorized și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

6 răspunsuri la Aduc studiile de piaţă ceva în plus?

  1. Zina spune:

    Rau imi pare sa spun asta, fiindca am inteles ca ai ceva de-a face cu ocupatia in cauza, dar nu pot suferi chestionarele completate prin telefon. Nu imi place insistenta cu care se agata persoana de la celalalt capăt al firului, chiar daca ii spun ca nu ma intereseaza problemele sau produsele respective. Si nu-mi place sa-mi dau datele personale unor oameni pe care nu ii cunosc, nu pot sa-i privesc in ochi si nu pot sa le vad o legitimatie.

    • Călin spune:

      chestionarele prin telefon – ei, asta este o altă măgărie, pentru că, din punct de vedere sociologic nu asigură reprezentativitatea. dar se merge mult pe varianta asta tot din raţiuni financiare, pentru reducerea costurilor. dar un sondaj zdravăn la cap, bine făcut, e unul făcut pe teren, în care se respectă eşantionarea şi regulile ei, ceea ce nu se poate asigura în cazul altor tipuri de sondaje.

  2. Tudor spune:

    Studiile de piata corecte se fac mascate in campanii de publicita sau csr.

    • Călin spune:

      Foarte adevărat. Eu făceam referire doar la felul jalnic în care lucrează anumite companii din acest domeniu, care furnizează beneficiarilor nişte date ce nu au nici o acoperire în realitate.

  3. Florin spune:

    Suna rau a reclama ce faci tu aici …nu pot sa imi dau seama de unde ti-ai facut tu o asa impresie despre aceste sondaje …probabil firma in care ai lucrat existau aceste probleme …dar umitor si eu lucrez in domeniu si pot sa iti zic ca se fac verificari , se lucreaza cu oameni vechi care nu fac magarii …iar pe laptopuri exista de mult un sistem de gps …firma precizata de tine nu este singura care foloseste asa ceva ….so …riscurile sa apara mici derapaje sunt infime.
    Legat la cat de mult ajuta aceste sondaje …eu cred ca specialistii iti pot raspunde asta …datul cu parerea este sport national in Romania🙂 .

    • Călin spune:

      chiar nu era intenţia mea să sune a reclamă, şi dacă mai sunt şi alte firme care au un sistem de genul celui la care am făcut referire, nu pot decât să mă bucur.
      întâmplător sau nu, firma/firmele la care am lucrat nu au avut astfel de probleme. la fel de întâmplător/sau mai degrabă nu, nu vorbesc în necunoştinţă de cauză. nu am spus că aşa ceva se practică la toate firmele, nici nu am nominalizat vreo firmă (după cum probabil ai observat). chiar şi vina celor ai căror operatori practică astfel de metode nu este una neapărat mare; vina mare e a operatorului, care fură; vina firmei/firmelor este că nu verifică la sânge ce se întâmplă pe teren.
      ceea ce am spus susţin în continuare; ba mai pot să adaug şi respondenţi care au fost „mutaţi” în altă localitate; pentru că operatorul avea nevoie de chestionare în Gherla (să zicem), a „aplicat” chestionare unor cunoştinţe din Cluj, pe care le-a instruit apoi ce să spună la verificările telefonice.
      faptul că oamenii sunt vechi nu reprezintă nicidecum o garanţie că nu fac măgării, şi o ştii probabil la fel de bine ca şi mine. da, sunt oameni (şi noi, şi vechi) care nu se pretează la măgării, dar faptul că cineva lucrează de câţiva ani în sondaje nu înseamnă neapărat că ar fi un om corect. pentru că, vezi tu, persoanele de care zic eu nu-s dintre cei apăruţi ieri-alaltăieri în domeniu.
      iar cu păreritul, îi las pe alţii, nu îmi stă în obicei.

Loc de deversat cuvinte

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s